گزارش جام جم آنلاین از همایش ملی «رویکردهای انتقادی به فرصت ها و چالش های ارتباطات شبکه ای در فضای مجازی»

نگاه خوشبینانه به فضای مجازی | لزوم تنظیم نگری جامع در فضای مجازی

نخستین همایش ملی «رویکردهای انتقادی به فرصت ها و چالش های ارتباطات شبکه ای در فضای مجازی» امروز دوشنبه در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۸۹۸۸

دکتر عباس اسدی، رئیس همایش رویکردهای انتقادی به فرصت ها و چالش های ارتباطات شبکه ای در فضای مجازی درباره این همایش به جام جم آنلاین گفت: این همایش توسط گروه روزنامه نگاری و مدیریت رسانه برگزار شد.

به گفته وی، 140 مقاله برای شرکت در این همایش به دست آنها رسید. اما در این بین 122 مقاله مورد پذیرش آنها قرار گرفت.

دکتر اسدی ادامه داد: در این همایش شش پنل در حوزه هایی مانند هویت، فرصت ها و چالش ها برگزار شد.

رئیس همایش رویکردهای انتقادی به فرصت ها و چالش های ارتباطات شبکه ای در فضای مجازی عنوان کرد: نکته ای که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مقالات وزین و خوبی به دست ما رسید. اما دو اشکال اساسی در این مقالات وجود دارد.

وی افزود: به نظرم این مقالات رویکرد انتقادی نداشته و نگاه خوشبینانه به فضای مجازی داشتند.

دکتر اسدی گفت: این نوع نگاه از این حکایت دارد که محققان فضای مجازی نگاه بسیار مثبت و خوشبینانه ای به این حوزه دارند. اما این نگاه استعمارگرانه است و به نظر می رسد آنها حاضر نیستند خود را از این نوع نگاه جدا کنند.

رئیس همایش رویکردهای انتقادی به فرصت ها و چالش های ارتباطات شبکه ای در فضای مجازی عنوان کرد: مساله دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که مقالاتی که به دست ما رسید به روش تجربی انجام شده است و از طریق روش تفسیری و انتقادی مسائل را بررسی نکرده اند، البته این مساله به معنای این نیست که زحمات افراد نادیده گرفته شود.

وی یادآور شد: مساله دیگری که به نظرم باید به آن توجه کرد، این است که مسئولان و مقامات ما برخلاف اینکه در سخنرانی های خود در مورد فضای مجازی صحبت می کنند. اما وقتی از آنها برای حضور در چنین همایش هایی دعوت می شود، استقبال چندانی از خود نشان نمی دهند و این رویکرد بیانگر این است که آنها فضای مجازی را به درستی نمی شناسند و یا نگاه خوشبینانه به فضای مجازی در آنها نیز وجود دارد.

به گفته دکتر اسدی، این درحالی است که ما باید فضای مجازی را از ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار دهیم.

سعید مقیسه، رییس سازمان تنظیم مقرارت رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یکی از مسئولان حاضر در این نشست بود که درباره شرایط و تغییرات فضای مجازی در کشورمان به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه توسعه بخش خصوصی در فضای مجازی موافقان و مخالفانی دارد، گفت: مخالفان این مساله معتقدند که این ها کسب و کار نیستند و رسانه هستند و رسانه بخشی از حاکمیت محسوب شده و ابزار حکمرانی است. به همین دلیل این مساله وجود دارد که بخش دولتی به دلیل بروکراسی در این حوزه رشد نکند در نتیجه رشد بخش خصوصی بخش حاکمیت را تضعیف کند.

مقیسه افزود: اما برخی معتقدند رسانه صنعت و کسب و کار است و اگر مانع آن شویم از دنیا عقب خواهیم افتاد و رسانه های کشورهای دیگر در این حوزه حاکم خواهند شد.

به گفته وی با توسعه فضای مجازی و ارتباطات اما مفهوم رسانه و کارکرد آن تغییر کرده است. به همین دلیل نیاز است که نگاه جدیدتری به موضوع داشت.

مقیسه عنوان کرد: برای بررسی این موضوع نیاز است که به تغییرات رسانه در سال های اخیر نیز توجه کرد، برای نمونه ابعاد رسانه یعنی فرستنده، گیرنده، پیام، بستر انتقال و محیطی که رسانه روی آن فعالیت می کند با توسعه فضای مجازی دچار تغییر شده است.

وی با بیان اینکه مفهوم رسانه نیز تغییر کرده است، ادامه داد: با این تغییرات فرصت های بیشماری برای کشور به وجود آمده است. به نظرم بهرمندی از این فرصت ها از سوی بخش دولتی امکان پذیر نیست، زیرا بخش دولتی ما متناسب با این تغییرات رشد نکرده است و اگر به بخش خصوصی اجازه ورود ندهیم این فرصت ها به تهدید بدل می شود.

رییس سازمان تنظیم مقرارت رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تاکیدکرد: البته باید مراقب بود که تنظیم گری انجام شود. تنظیم گری نیز باید دارای ابعاد جامع باشد، یعنی حقوق مخاطب، کسب و کارها و منافع ملی در آن رعایت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها